Sundays are for pancakes

15 november 2015
En in dit geval voor speltpannekoeken! Recept onderaan.


Spelt is een echte hype geworden omdat het gezonder zou zijn dan tarwe. Maar volgens verschillende graantechnologen is dat niet het geval. Qua voedingswaarden is er geen groot verschil tussen spelt en tarwe. Het aantal en soort vezels, eiwitten en koolhydraten zijn vergelijkbaar. Als je toch vezelrijker zou willen eten, kan je best kiezen voor de volkorenvariant.

Vervang dus zeker niet alle tarwe in je voeding door spelt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: mensen die bijvoorbeeld intolerant zijn voor bepaalde voedingsstoffen. Maar als je geen problemen hebt met het verteren van tarwe raad ik je aan deze niet volledig te laten verdwijnen uit je voeding.

Ikzelf vervang af en toe tarwe door spelt omdat ik van afwisseling hou. Probeer dus steeds een goede balans te vinden voor jezelf!


Recept speltpannekoeken:
- 100g speltbloem
- 1 ei
- 125ml melk (ik kies meestal voor een plantaardige melksoort zoals kokosmelk of amandelmelk)
- beetje kaneel (indien je wel fan bent van kaneel zoals ik)

Meng alle ingrediƫnten tot een glad beslag. Verhit een beetje kokosolie (of boter) in de pan en bak de pannekoeken langs beide kanten. Wacht tot de ene kant helemaal gebakken is voor je ze omdraait. Deze hoeveelheden zijn voor twee grote dunne pannekoeken of drie kleine dikke.

Mijn favoriete toppings: banaan, amandelen, blauwe bessen, honing en kokospoeder!

-

And in this case for spelt pancakes! Recipe below.

Spelt has become a real hype because it’s thought to be healthier than wheat. But according to several grain technologists that’s not the case. What concerns nutritional value, there’s not a big difference between spelt and wheat. The amount and kind of fiber, protein and carbohydrates are similar. If you would like to eat something high in fiber after all, it’s best to choose a whole grain product.

So don’t replace all wheat in your nutrition by spelt. Of course, there are always exceptions: for example, people who are intolerant of certain nutrients. But if you don’t have any difficulties with digesting wheat, I advise you not to completely make wheat disappear from your diet.

I sometimes replace wheat with spelt because I like variety. So try to find a good balance for yourself!

Recipe spelt pancakes:
- 100g spelt flour
- 1 egg
- 125ml milk (I usually choose a plant-based milk like coconut milk or almond milk)
- a bit of cinnamon (if you’re a fan of cinnamon like me)

Mix all the ingredients until it’s a smooth batter. Heat up some coconut oil (or butter) in a pan and bake the pancakes on both sides. Wait until one side is completely done before you turn them. These quantities are for two big thin pancakes or three small thick ones.


My favourite toppings: banana, almonds, blue berries, honey and coco powder!