A healthy day

02 december 2015
Gezond koken hoeft helemaal niet lang te duren. Op 15 minuten of minder kan je super lekkere dingen klaarmaken. Geen inspiratie? Kijk even hieronder! Daar vind je de recepten van mijn ontbijt, lunch en avondeten van vandaag. 


HAVERMOUT MET FRAMBOZEN
Havermout is één van mijn favoriete ontbijten, zeker nu de winter eraan komt. Het geeft je een warm gevoel en je hebt niet een uur na je ontbijt al terug honger.

Ingrediënten (1 persoon):
- 40gr havermout
- 250 ml melk (ik heb sojamelk gebruikt)
- een handje diepvries frambozen
- fruit, noten.. wat je maar wil als topping (ik koos voor kiwi, blauwe bessen en zonnebloempitten)

Breng de melk samen met de havermout licht aan de kook in een pannetje. Laat 5 min. sudderen terwijl je er rustig in roert. Haal van het vuur en meng de frambozen er mee onder. Laat nog 2 min. rusten. De frambozen leg ik meestal 's avonds in de ijskast zodat ze ontdooid zijn tegen de volgende ochtend. Zo geven ze veel sap af waardoor je havermout een mooie roze kleur krijgt. Dan nog afwerken met je topping, et voila! Op 10 min. tijd een heerlijk ontbijt klaargemaakt!





TOMAAT-MOZZARELLA SALADE
Een beetje verlangend naar de zomer heb ik nog eens de klassieke tomaat-mozzarella salade gemaakt. 

Ingrediënten (1 persoon):
- kerstomaten
- gemende sla
- mozzarella
- een handje pijnboompitten
- een halve avocado
- basilicum
- peper & zout

Rooster de pijnboompitten even, halveer de kerstomaten, snij de mozzarella in plakjes en de avocado in blokjes. Doe alle ingrediënten bij elkaar en werk af met peper, zout en een paar blaadjes basilicum. Super snel en simpel! Wil je er graag nog iets bij eten? Toastjes met zeezout en rozemarijn zijn heel lekker!


PASTA MET GROENE ASPERGES
Ingrediënten (4 personen):
- 300gr pasta (meestal maak ik het met penne maar gaat ook perfect met spaghetti)
- 350gr groene asperges
- 1el olijfolie
- 375gr tomatensaus (eender welke kant&klare tomatensaus)
- 250gr romaatjes (of kerstomaatjes)
- basilicum
- peper & zout

Ik kook meestal voor 4 personen omdat mijn vriend een hele grote eter is. Kook eerst de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snij ondertussen 1 à 2 cm van de onderkant van de groene asperges (het harde deel) en snij ze in 4 stukken. Meng de olijfolie erdoor en breng op smaak met peper & zout. Verhit een pan en bak de asperges ongeveer 4 min. Doe ondertussen de romaatjes en tomatensaus in een pan voor 4 min. Giet de pasta af en meng deze samen met de asperges onder de saus. Nog een beetje basilicum erbij en klaar! Je kan eventueel scampi's bakken en erbij voegen maar het is vegetarisch zeker even lekker!

En voila! Snel, simpel maar lekker!