Het belang van oefenen

30 augustus 2016


Eén van de dingen die ik geleerd heb tijdens mijn 'fitnessjourney', en ik geef toe dat het nog niet zo lang geleden is dat ik hier achterkwam, is dat je niet altijd kracht nodig hebt om bepaalde oefeningen goed te kunnen. In het begin leek het me logisch: hoe sterker je bent, hoe meer push-ups je bijvoorbeeld kan doen.

Niet dus.

Om het even heel simpel voor te stellen: iemand die 100 kg kan heffen, heeft misschien moeite met 10 push-ups terwijl iemand die 50 kg kan heffen er misschien 100 kan.

Een jaar geleden kon ik niet één push-up. Nu kan ik er amper 5 op een goede dag. Niet echt een goede vooruitgang als je het mij vraagt. Hoe komt dat? Omdat ik het niet geoefend heb. Push-ups zijn nu eenmaal iets waar ik een bloedhekel aan heb dus ik heb ze een lange tijd links laten liggen. Ik dacht: nu ga ik gewoon even lekker armspieren kweken en binnen een paar maanden zal ik wel een stuk of 20 push-ups kunnen.

Opnieuw: niet dus.

Ik heb geleerd dat je voor sommige oefeningen nu eenmaal een bepaalde techniek onder de knie moet krijgen, en daarvoor moet je oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ook voor pull-ups hoef je niet noodzakelijk sterk te zijn. Het helpt wel natuurlijk maar langs de andere kant: hoe meer spiermassa, hoe meer gewicht je omhoog moet trekken. Ik heb nog steeds iemand nodig die me mee omhoog duwt, gewoon omdat ik het niet vaak genoeg probeer.

Tot ongeveer twee maanden geleden had ik nog nooit hangende buikspieroefeningen gedaan (ik heb het dan over oefeningen waarbij je aan een bar hangt en niet over oefeningen voor een hangende buik). Ik wou eens wat nieuwe dingen proberen en waagde me aan 'hanging knee raises' en 'hanging knee circles'. Geen probleem dacht ik, ik heb best wel sterke buikspieren. Voor anderen was het waarschijnlijk vrij komisch hoe ik daar hing te bengelen, maar ik vond het niet zo grappig dat het me totaal niet lukte. Geloof me: de waarde van oefenen is groot.

Mijn plan: alle oefeningen die ik niet goed kan (en daarom dus ook niet graag doe) dagelijks oefenen. Als ik dan merk dat ik vooruitgang boek, zal mijn hekel voor deze oefeningen ook wel verdwijnen.

Mijn tip voor jullie: blijven oefenen!

Don't underestimate the power of practice.

Liefs,

JVh



Fotografie: Tanja Meynen