De voordelen van krachttraining

19 september 2016

Met de hele fitnesshype dacht ik dat de mythe grotendeels doorbroken was; de mythe dat krachttraining niet voor vrouwen is en dat je door krachttraining er gaat uitzien als een bodybuilder. Ik zie namelijk steeds meer meisjes op sociale media die krachttraining doen en hun loopschoenen wat vaker in de kast laten staan. Jammer genoeg merk ik daar in de fitness bijzonder weinig van. Vaak sta ik als meisje moederziel alleen met ijzer te smijten terwijl alle dames gezellig samen in de cardiozone op de loopband staan.

Voor meisjes die nieuw zijn in de fitness is het niet bepaald uitnodigend om alleen tussen allemaal mannelijke krachtpatsers te gaan staan. Ik vind het best wel logisch dat velen afzakken naar de cardiozone, omdat ze daar niet alleen zijn en weten wat ze moeten doen. Het heeft mij ook tijd gekost om genoeg zelfvertrouwen te winnen om tussen mannen te staan squatten bijvoorbeeld. En ik voel me nog steeds niet altijd 100% op mijn gemak.

Dus dames, stap uit jullie comfort(cardio)zone en waag jullie eens aan wat krachttraining. Dan heb ik het niet tegen de vrouwen die met een bepaalde reden op de loopband staan maar tegen diegenen die er fitter willen uitzien. Voor dat laatste moet dus je aan de andere kant van de fitness zijn, daar waar de losse gewichten liggen.


Krachttraining heeft enorm veel voordelen. Ik som er een paar voor jullie op:
  • je verbrandt vet, veel zelfs. Van krachttraining krijg je sterkere spieren en hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbrandt. Zelfs in rust. Als je dus wil afvallen, kan je best de focus leggen op krachttraining. 
  • je krijgt ook sterkere botten en pezen wat resulteert in minder kans op blessures. 
  • het verlaagt je bloeddruk en het is goed voor je hart.
  • je kan het overal doen. Voel je je nog niet op je gemak in de fitness? Zoek dan thuis een plekje waar je wat oefeningen kan doen. Er zijn enorm veel oefeningen waar je enkel je eigen lichaamsgewicht voor nodig hebt, so no equipment needed. Dit is trouwens ideaal als je een beginner bent. Zo kan je eerst de oefening onder de knie krijgen voor je er een hoop gewichten tegenaan smijt. Je houding is namelijk heel belangrijk tijdens krachttraining.
  • het verbetert je evenwicht en co√∂rdinatie. Sterke spieren zorgen er ook voor dat je houding verbetert. Krachttraining kan dus rugklachten voorkomen.
  • het is gewoon veel leuker! Er zijn oneindig veel krachtoefeningen, je kan dus heel veel afwisselen. Op de loopband geraak je al snel verveeld. 

Even voor de duidelijkheid: cardio is zeker niet nutteloos. Van cardio verbetert je conditie en het zal ook je vetverbranding stimuleren. Ik raad dus aan om een combinatie te doen van beide, met de focus op krachttraining.

Belangrijk: warm je spieren altijd goed op voor je aan krachttraining begint. Ik bereid mijn lichaam voor door bijvoorbeeld tien minuutjes touw te springen of te roeien op de roeimachine. Als ik dan aan mijn krachttraining begin, doe ik mijn eerste set veel herhalingen met een laag gewicht. Zo ben ik zeker dat mijn spieren klaar zijn voor zwaardere gewichten. Huplaaa, ready to sweat! Vergeet ook niet te stretchen na je training. Een cooldown is even belangrijk als een warm-up.

Klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan (dat binnenkort trouwens aangevuld zal worden met filmpjes ;) stay tuned). Daar kan je al een beetje inspiratie opdoen voor krachtoefeningen.


Zo dames, wat denken jullie? Time for some lifting?