Gezonde pompoenkoekjes

28 september 2016

Mijn mama neemt af en toe een pompoen mee van op een boerderij in Nieuwmoer. De pompoenen liggen daar gewoon op de oprit met de prijs er in zwarte alcoholstift opgeschreven. Daarnaast staat een potje om geld in te steken. Zalig vind ik dat. In het centrum van Antwerpen hoef je dat niet te proberen. Dan ben je waarschijnlijk al je pompoenen en het potje zelf kwijt.

Als wij dus thuis een pompoen hebben, en ik dat verdomde ding geschild en gesneden heb gekregen, maak ik er een heleboel recepten mee. Een paar weken geleden maakte ik pompoen-boekweitbrood, pompoenhummus en pompoenkoekjes. Om jullie te sparen van dezelfde pompoen overload die mijn gezin een paar weken geleden kreeg, begin ik met het receptje van deze gezonde pompoenkoekjes. De rest volgt later!


INGREDI√čNTEN (12-15 koekjes)
- 200 gr verse pompoen in stukken
- 160 gr havermout
- 20 gr honing
- 50 gr gesmolten kokosolie
- 1 tsp kaneel
- 50 gr kokosbloesemsuiker
- 20 gr pompoenzaad
- 30 gr gedroogde veenbessen

BEREIDING
1. Verwarm de oven alvast voor op 180°C.
2. Kook de stukken pompoen in +- 8 minuten gaar.
3. Mix de pompoen, gesmolten kokosolie en honing met een staafmixer in een kom.
4. Voeg de kokosbloesemsuiker, kaneel en havermout toe. Meng goed. Ik kneed het mengsel met mijn handen omdat het anders moeilijk te mengen is.
5. Voeg het pompoenzaad en de gedroogde veenbessen toe en kneed in het mengsel.
6. Maak met de hand platte ronde vormpjes (koekjesvorm) van het mengsel en leg ze op wat bakpapier in de oven. Let erop dat je de koekjes niet te dik maakt. 
7. Bak voor 15-20 minuten in de oven.
8. Laat 10 minuten afkoelen. Enjoy!