Review: Zùsto, de nieuwe suikervervanger

06 september 2016

Laatst kreeg ik een pak Zùsto aangeboden om uit te testen en erover te schrijven op mijn blog. Het wordt beschreven als een revolutionair product dat vele voordelen biedt, ook voor de gezondheid. Interessant, maar natuurlijk deed ik als studente Journalistiek eerst wat onderzoek. Ik zette even wat feiten en mijn ervaring met Zùsto op een rijtje voor jullie.

Eerst en vooral: wat is Zùsto? 

Zùsto is een nieuwe 1:1 suikervervanger op basis van natuurlijke, oplosbare vezels (voornamelijk uit maïs en cichorei). Deze vezels zorgen voor de zoete smaak van Zùsto. Daaraan is ook nog een intensieve zoetstof toegevoegd. Welke zoetstof dat is, is afhankelijk van de toepassing of de lokale wetgeving. In België is dat sucralose.

Wat is sucralose?

Sucralose is een high intensive sweetener die wordt verkregen door suiker in een blender te stoppen en daar chloor aan toe te voegen. Zo ontstaat een zoetstof die 600 keer zoeter is dan suiker. Wouter Huybrechts (Director Zùsto Europe) verklaart de keuze voor sucralose: "We voegen het toe aan Zùsto om een 1-op-1 gewichtsverhouding te hebben met gewone suiker, puur voor de consumer markt dus." Je kan je recepten dus gewoon blijven gebruiken want 100 gram suiker = 100 gram Zùsto. Easy peasy. 

De zoetstof is in 1998 goedgekeurd voor gebruik door de FDA (Food and Drug Administration). Een zak Zùsto van één kg bevat bovendien 0,001% sucralose. Je zou ongeveer twee zakken Zùsto moeten eten per dag vooraleer het een effect zou kunnen hebben op je gezondheid. En dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Voordelen

Zo, ik ben doorheen de moeilijke wetenschappelijke uitleg geraakt. Nu zal ik verder gaan in mensentaal, beloofd. Zùsto heeft een aantal voordelen: het is geschikt voor diabetici en mensen met obesitas, het bevat 75% minder calorieën dan gewone suiker (98kcal/100gr) en, zoals ik al eerder zei, kan je 100 gram suiker vervangen door 100 gram Zùsto. De suikervervanger zou ook een identieke smaak hebben als gewone suiker en een goede structuur geven aan producten waarin je het gebruikt. Ik dook even de keuken in om dit voor jullie uit te testen.


Mijn ervaring

Ik besloot een worteltaart te bakken en wat ik normaal als zoetstof zou gebruiken te vervangen door Zùsto. Het resultaat? Een heerlijke taart die volledig op was na twee dagen. Op vlak van smaak ben ik dus zeer tevreden. Sorry Stevia met je speciale nasmaak, you lose. Natuurlijk zaten er in mijn worteltaart nog andere kruiden, zoals bijvoorbeeld kaneel, die bijdroegen aan de lekkere smaak. Ook op vlak van structuur ben ik tevreden: mijn taart was licht en luchtig.

Het recept van mijn worteltaart vind je hier.

Als je Zùsto gebruikt, moet je er wel rekening mee houden dat het durft klonteren. Ik mengde het daarom eerst met de droge ingrediënten voor ik de natte ingrediënten toevoegde. Als je Zùsto in koffie of thee gebruikt, zal je even wat langer moeten roeren voor het helemaal opgelost is. Binnenkort komt er ook een kristalversie op de markt, klontjes dus. Deze zullen makkelijker oplossen. 

Last but not least: de prijs. Een zak Zùsto van één kg is bij Makro en Metro België beschikbaar voor €9,95. Ik maak even de vergelijking met een andere suikervervanger die wij thuis in de kast hebben staan: één doos Tagatesse tafelzoetstof van 500 gr kost €7,70. Per kilogram is Zùsto dus €5,45 goedkoper, een behoorlijk verschil als je het mij vraagt. De kristalversie die binnenkort verkrijgbaar is, zal €6 kosten per 500 gr. Helaas zal Zùsto pas vanaf het 4e kwartaal van dit jaar te vinden zijn voor consumenten in retail shops. 

Conclusie

Ik ben al meerdere jaren met gezonde voeding bezig en weet daardoor dat de voedingsindustrie, zachtjes uitgedrukt, niet altijd even eerlijk is naar de consument toe. Ik wil zeggen dat ik daardoor met een kritisch oog kijk naar voeding. Ik eet zoveel mogelijk natuurlijke producten en ben ervan overtuigd dat je een balans moet vinden in je voedingspatroon. Zùsto lijkt mij een zeer geschikte oplossing voor mensen met diabetes of obesitas, of mensen die af en toe hun drang naar zoet niet meer de baas kunnen. Ik ben zeer tevreden over de smaak, de structuur en de prijs.

Maar: alles met mate. Ik zal altijd iemand blijven die zoveel mogelijk suikervrij, en dus ook suikervervangervrij, door het leven gaat. Ik zeg inderdaad wel 'zoveel mogelijk' want ja, ook ik ben een enorme zoetebek. Ik blijf dus bij mijn huidig voedingspatroon maar voeg er gewoon af en toe een heerlijk gebak met Zùsto aan toe!

  • Voor meer informatie: www. zusto.eu
  • Wil je weten in welke zaken je al producten met Zùsto kan eten? Ga dan naar http://www.zusto.eu/09_nl.html 
  • Voor vragen mag je altijd contact opnemen via janavh96@hotmail.com, dan probeer ik je vraag te beantwoorden of verwijs ik je door.