Mijn overstap naar plantaardige eiwitshakes

17 oktober 2016

Heb jij ooit al eens een eiwitshake gedronken? De interesse voor gezonde voeding en onze gezondheid in het algemeen blijft groeien. Daardoor zijn er ook meer mensen die eiwitshakes uitproberen. Maar velen zijn niet kritisch genoeg als ze een merk uitkiezen. Een tijdje geleden betrapte ik er mezelf op.

Misschien moet ik eerst even uitleggen waarom ik überhaupt eiwitshakes drink. Eiwitten zijn één van de belangrijkste bouwstoffen voor ons lichaam. Zowel spieren als de huid, het bloed en het zenuwstelstel hebben eiwitten nodig. Tijdens het sporten, lopen je spieren schade op. Het is de taak van eiwitten, die ons lichaam eerst omzet in aminozuren, om deze schade te herstellen en de spieren op te bouwen. Ik drink dus shakes omdat ik veel sport en er zeker van wil zijn dat mijn lichaam genoeg eiwitten binnenkrijgt.

Er zijn ook natuurlijke producten waar je eiwitten uit kan halen zoals kip, vis, eieren, melk, noten en peulvruchten. Ik probeer grotendeels mijn eiwitten uit deze producten te halen maar omdat ik grotendeels vegetarisch eet, drink ik af en toe een proteïne shake als aanvulling op mijn dieet. Ik ben dus absoluut geen voorstander van een shake als vervanger van een maaltijd. In natuurlijke producten zitten namelijk nog een hoop andere goede stoffen die je niet terugvindt in je eiwitshake. Het is voor mij een handige manier om met mijn actieve levensstijl mijn lichaam te geven wat het nodig heeft. Als ik een week niet sport, blijft mijn proteïne shake dus ook in de kast staan.

Kritischer zijn
Er zijn echt enorm veel verschillende eiwitshakes op de markt. Eerst en vooral heb je al een heleboel verschillende eiwitten, waarvan ik zelf nog niet 100% door heb wat nu juist het verschil is. Daarnaast is er ook nog een verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitshakes. Als geen-rood-vleeseter, grotendeels vegetariër en koemelk mijdende, zouden plantaardige shakes voor mij de logische keuze geweest zijn. Maar ik koos zonder nadenken voor een merk dat veel mensen gebruiken. Ik dronk maandenlang whey eiwitshakes, een shake gemaakt uit melk. Ik heb dus zelfs niet eens moeite gedaan om naar de ingrediënten te kijken.

Hoe kan het in godsnaam dat ik zo makkelijk een beslissing heb genomen die met mijn gezondheid te maken heeft? Ik snap er niets van. Misschien moet ik erbij vertellen dat ik ongelooflijk kritisch ben. Zo kritisch dat sommige mensen denken dat ik een zeurpiet ben die nergens tevreden mee is. Dit is dus even voor die mensen: ik ben journalist in opleiding, het is mijn job om kritisch te zijn.


Overstap
Vreemd hé? Ik drink geen koemelk maar zat wel lekker shakes gemaakt van melkeiwit binnen te kappen. Toen ik het eindelijk besefte, besloot ik wat onderzoek te doen naar plantaardige shakes. Daardoor kwam ik er ook nog eens achter dat de shakes die ik dronk boordevol rommel zaten: geraffineerde suikers, synthetische zoetstoffen, kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen en dan nog een heleboel dingen waarvan ik de naam zelfs niet kan uitspreken. Rommel dus.

Ik heb dus onlangs de overstap gemaakt naar plantaardige shakes. Uit mijn onderzoek bleek dat er in de meeste plantaardige shakes veel meer natuurlijke, gezonde ingrediënten zitten en dus een heleboel minder troep dan in dierlijke eiwitshakes. Ik weet goed genoeg dat dierlijke eiwitten meer essentiële aminozuren bevatten dan plantaardige eiwitten en dat je dus meer plantaardige producten moet eten dan dierlijke om dezelfde hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. Maar plantaardige eiwitbronnen hebben ook zo hun voordelen: ze bevatten veel vezels en verschillende plantaardige eiwitbronnen zoals bijvoorbeeld tarwegras bevatten ook vele vitamines en mineralen.

Mijn tip voor jullie: wees kritisch als je beslist eiwitshakes aan te schaffen. Ik zeg niet dat alle dierlijke eiwitshakes boosdoeners zijn, maar je moet wel je tijd nemen om te zoeken naar een goed merk. Momenteel ben ik zelf een aantal plantaardige merken aan het uittesten. Binnenkort verschijnt er een blogje met mijn favorieten. Stay tuned!

Liefs
Jana