Zoete aardappelnoedels met kip en cashewsaus

22 oktober 2016


Een tijdje geleden werd ik aangesteld tot kok voor een etentje dat mijn mama organiseerde voor haar vriendinnen. Dat is zo wat de normale gang van zaken geworden. Als er iets georganiseerd wordt, een familiefeest of wat dan ook, word ik verondersteld voor het eten te zorgen. Niet dat ik daar mee in zit, helemaal niet zelfs, maar dat legt wel wat meer druk op mijn schouders.

Meestal maak ik super simpele dingen die snel klaar zijn. Behalve dan voor ontbijt, ik ben echt wel een breakfast queen. Of toch zeker een breakfast queen in wording. Maar voor lunch of avondeten flans ik vaak maar wat in elkaar. Dit etentje gaf me dus de kans mijn grenzen een beetje te verleggen en eens iets specialer te maken.

Specialer? Ja, dat zeker. Maar moeilijk? Nee, totaal niet. Het is een recept dat gewoon iets meer tijd vraagt. Vooral de zoete aardappels door die verdomde spiraalsnijder duwen, is redelijk tijdrovend. Zeker als je totaal geen rekening hebt gehouden met de grootte van je spiraalsnijder toen je zoete aardappels kocht, maar enfin. Mijn tip dus voor jullie: koop lange smalle zoete aardappels die door je spiraalsnijder gaan.

Ik haalde mijn inspiratie voor dit receptje bij Pinch of Yum.


INGREDI√čNTEN (2 porties)
- 2 zoete aardappels
- 6 handjes bladspinazie
- 100 gr feta
- 2 kipfilets
- olijfolie
- peper en zout

Voor de cashewsaus:
- 150 gr cashewnoten
- 180 ml water
- 1 kippenbouillon blokje
- zout

Dit maakt veel meer saus dan voor 2 personen, maar het is makkelijker om de juiste textuur te krijgen als je ineens een grote portie maakt. Je kan de saus invriezen of gewoon uit de pot lepelen want ja, it's that good. 

BEREIDING
1. Laat de cashewnoten 2 uur weken in water.
2. Spoel de geweekte cashewnoten af en laat uitlekken. Los 1 kippenbouillon op in 180 ml heet water.
3. Blend de cashewnoten met de 180 ml kippenbouillon en wat extra zout in een blender tot je een gladde saus krijgt. That's it! De overheerlijke saus is al klaar.
4. Was de zoete aardappels en haal ze door de spiraalsnijder. Je kan ze ook schillen maar dat hoeft niet.
5. Snij de kippenfilets in stukjes, was de bladspinazie en snij de feta in blokjes.
6. Verhit wat olijfolie in een wok en roerbak de kippenstukjes gaar. Haal de kip uit de wok en leg even apart onder wat aluminiumfolie.
7. Verhit opnieuw een scheutje olijfolie in de wok en voeg de zoete aardappel noedels toe. Roerbak ongeveer 6 minuten op medium hoog vuur.
8. Verlaag het vuur naar medium laag en voeg de spinazie toe. Roer regelmatig om tot de spinazie gekrompen is.
9. Neem de wok van het vuur. Roer de blokjes feta en stukjes kip onder de zoete aardappel noedels.
10. Serveer met de cashew saus.