Amazonia açai: frozen goodness

05 december 2016

Terwijl ze in steden als Amsterdam en New York je om de oren vliegen, zijn er in Antwerpen maar een paar plekjes waar je açai bowls kan bestellen. Gelukkig komt daar stilaan verandering in.

Ik kreeg een leuk pakketje van Amazonia Belgium. Daarin zaten onder andere een paar pakjes biologische açai. Wat is nu juist die açai?

Eerst en vooral spreek je het uit als ‘assa-i’. Ik vertel jullie dat omdat ik wou dat iemand mij dat ook verteld had een jaar geleden, voor ik tegen iedereen begon te praten over ‘akai’. Maar hey, dat kan gebeuren hé. 

Açai bessen zijn bessen die groeien in het Amazonegebied in Zuid-Amerika. Ze lijken op blauwe bessen maar bevatten dubbel zoveel antioxidanten. Naast antioxidanten bevatten ze ook vitamine A en C en de mineralen ijzer en calcium. De Amazonia Açai Superfood pakjes die ik kreeg, zijn gemaakt van wild geplukte bessen uit het Amazoneregenwoud en worden meteen na de oogst ingevroren. Zo blijft de voedingswaarde van de bessen hoog. De ingevroren zakjes açai bevatten omega 3, 6 en 9 en veel essentiële voedingsstoffen die uniek zijn voor de Amazonia bodem. Ze zijn vrij van GMO (genetically modified organisms), geraffineerde suikers en toevoegingen.

Heaven in a bowl
Amazonia açai is niet alleen gezond, het is ook echt lekker. Wat kan je nu doen met zo’n bevroren pakje? Vaak wordt het gebruikt om een açai bowl van te maken. Voor heerlijke açai bowls in Antwerpen kan je onder andere terecht bij Divers, maar je kan natuurlijk ook je eigen huisgemaakte heaven in a bowl maken. Een receptjevoor een klassieke açai bowl vind je hier. Je kan er ook een heerlijke smoothie mee maken. Een receptje vooreen açai smoothie vind je hier.

Ondertussen ga ik gewoon lekker door met experimenteren met açai, dus bereid jullie voor op nog meer receptjes!