Wortelsoep met gember en kurkuma

28 december 2016

Ik ben een echt soepmens. Ik ben ermee grootgebracht. Al van kleins af aan eet ik tijdens de winter voor het avondeten een kom soep.

Soep heeft veel voordelen. Het is in een handomdraai klaar en je kan ineens een aantal porties maken. Gewoon de dag nadien even terug opwarmen en hupsakee, klaar! Soep bestaat ook grotendeels uit groenten en water, lekker gezond dus. Daarmee bedoel ik vers gemaakte soep natuurlijk. Uit blik is het minder gezond. Het is ook perfect om van je restjes groenten af te geraken. Je kan bijna van alle groenten soep maken.

Deze wortelsoep met gember en kurkuma is een vrij dikke soep, perfect voor tijdens de winter dus.

INGREDI√čNTEN (4 porties)
- 500 gr wortelen
- 1 el kokosolie
- 1 ui
- 2 tenen knoflook
- stuk verse gember van ongeveer 5 cm
- 1l water
- 1 tl kurkuma
 4 takjes peterselie

BEREIDING (30 min.)
1. Schil en versnipper de ui, de tenen look en het stuk gember. Schil de wortelen en snij ze in schijfjes.
2. Verhit de kokosolie in een soeppot en fruit de ui en look voor ongeveer 2 minuten.
3. Voeg de stukjes gember en de kurkuma toe. Bak voor 2 minuten.
4. Voeg de schijfjes wortel toe en laat nog eens 2 minuten bakken.
5. Voeg het water toe en laat 20 minuten koken met het deksel op de pot.
6. Mix de soep fijn met een staafmixer. Om de soep helemaal fijn te krijgen, haal ik ze nog even door de blender. 
7. Serveer met een takje peterselie.