Deel een koe: weet wat je eet

10 januari 2017

Zoals sommigen al wel weten ben ik een flexitariër: ik eet meestal vegetarisch, maar soms ook vis en kip. Ik pas mijn voedingspatroon regelmatig aan omdat ik continu dingen bijleer over voeding. Ongeveer twee maanden geleden ontdekte mijn mama de website www.deeleenkoe.be, waar we nu altijd ons vlees bestellen. Ik ging op bezoek bij de boerderij achter deze website en had een gesprek met de eigenaar. Sindsdien eet ik af en toe terug een stukje rood vlees. Hieronder lees je waarom.

David De Keyser begon twee jaar geleden deeleenkoe.be, een website waarop je samen met anderen een deel van een koe kan kopen. Wanneer de koe volledig verkocht is, wordt het diervriendelijk geslacht en worden de vleespakketten gratis aan huis geleverd. “We staan voor eerlijke vleesproductie met respect voor het dier en de landbouwer.”

Omdat de koeien pas geslacht worden als ze volledig verkocht zijn, is er geen verspilling van vlees en worden de dieren niet onnodig geslacht. Het vlees is ook niet gemanipuleerd met water of andere producten. “Onze koeien lopen vrij rond”, vertelt David De Keyser. “Ze lopen hier eerst vijf tot zes jaar en kalveren voor ze geslacht worden. Dat kalveren doen ze natuurlijk.” De koeien eten heel hun leven gras, behalve de laatste drie maanden van hun leven. Dan gaan ze naar een andere boerderij en staan ze aan de brasbak. “Dat is om vet te kweken en extra smaak aan het vlees te krijgen”, legt David uit. “In de brasbak zit overschot van aardappelen gemengd met bierdraf, kokosvet, olijfolie en macaroni. Dat bierdraf is een restproduct van brouwerij Palm. Normaal gooien ze dat weg maar onze koeien zijn daar super gelukkig mee, en zo recycleer je ook afval.” Het kokosvet en de olijfolie worden gebruikt om de dieren onverzadigde vetten te geven. In de vleesindustrie krijgen koeien verzadigde vetten. “Ze krijgen misvormde koekjes en wafels die niet verkocht kunnen worden”, legt David uit. “Maar in die koeken zit suiker, verzadigde vetten dus. Zo krijg je ook verzadigde vetten in het vlees in de supermarkt.”

Vuile business
“Mijn vader en grootvader waren slagers”, vertelt David. “Ik wou daar niet instappen. Ik vond dat een vuile business. Ik ben piloot geworden. Ik bleef me wel altijd afvragen hoe ik vlees verkopen anders kon doen. Ik wou het op een transparante manier doen, gewoon een koe verdelen zonder prutserij. Ze hebben me zot verklaard toen ik zei dat ik koeien op het internet ging verkopen.” Rendement interesseert David niet. “Het moet natuurlijk iets opbrengen, anders kan je het niet blijven doen”, zegt hij. “Maar ik ben er niet mee gestart om rijk te worden. Als een koe niet verkocht is, dan blijft ze hier rondlopen. Ik kan terug gaan naar de essentie, terug naar de ambacht. We gaan voor kwaliteit boven kwantiteit.”

David De Keyser op zijn boerderij

Diervriendelijk geslacht
Ook het slachten doet David anders dan hoe het er normaal aan toe gaat in de vleesindustrie. “Als je vlees wil eten, hoort slachten erbij”, vertelt David. “De dag dat we ze kunnen doodknuffelen, gaan we dat zeker doen. Koeien ondervinden geen stress van de dood want ze kennen dat niet. Ze ondervinden enkel stress van weggehaald te worden uit hun kudde en het transport. Daarom vervoeren we de koeien altijd met twee en brengen we ze 24 uur op voorhand naar het slachthuis. Zo kunnen ze wennen aan hun nieuwe omgeving en worden ze zonder stress geslacht. Al onze koeien hebben horens. Normaal worden die afgezaagd omdat ze elkaar kunnen verwonden als ze stress hebben. Zo zie je dat onze koeien rustig zijn.”

Cyclus rond maken
David wil lokale boeren steunen. “Overal in de supermarkt zie je fairtrade, maar dat is voor boeren in Afrika. We mogen die Afrikaanse boeren steunen maar het is jammer dat ondertussen onze eigen boer zijn elektriciteit niet meer kan betalen. Ze krijgen geen eerlijke prijzen voor hun producten. Een koe die hier leefde en lokaal geslacht en versneden is, dat is de lokale boer steunen.” Momenteel is hij ook mee biologisch afbreekbare vacuümzakken aan het ontwikkelen. “Het gaat niet alleen om het vlees maar om de cyclus errond.”

“We moeten niet elke dag vlees eten”, sluit David af. “Driemaal per week is genoeg. Het is een bron van ijzer en vitamines maar elke dag een steak eten van een halve kilo is nergens voor nodig. Eet een dag vis, een dag vegetarisch en misschien zelfs een dag veganistisch. Vlees kan echt passen in een duurzaam dieet maar niet als je er allemaal prutserij in steekt.”


Precieze werking van deeleenkoe.be
Je koopt samen met anderen online een koe. Als de koe volledig verkocht is, krijg je jouw deel van ongeveer 10 kg in de vorm van een vleespakket gratis thuis geleverd. De koe wordt dus pas geslacht als de teller op 100% staat. Zo worden dieren niet onnodig geslacht en is er geen verspilling van vlees. Alle pakketten worden gelijk verdeeld en hebben dus dezelfde inhoud. Elk deel van de koe wordt gebruikt. In een pakket zitten bijvoorbeeld hamburgers, steak, gehakt enz. Het enige nadeel is dat je soms moeilijk kan voorspellen wanneer een koe volledig verkocht gaat zijn en je dus niet juist weet wanneer je pakket geleverd wordt. Je moet thuis zijn wanneer het geleverd wordt want het gaat om verse producten in een gekoelde box. Het standaardpakket is vrij groot dus je moet wel wat plaats voorzien in je vriezer. Er bestaan ook single pakketten (5 kg) en combipakketten (bijv. 5 kg koe en 5 kg kip). Ze leveren in heel België en Nederland.

Deeleenvarken.be en koopeenkip.be bestaan dus ook. De werking is exact hetzelfde. Het enige verschil is dat je bij koopeenkip.be een lot kippen deelt met anderen, die pas geslacht worden als heel het lot verkocht is. 

Dit is geen publireportage. Ik sta volledig achter het concept van deeleenkoe.be en heb de eigenaar zelf gecontacteerd om dit stuk te kunnen schrijven.