Happy hips met deze 10 yogaposes

18 februari 2017
Tijdens mijn yogapractice merkte ik dat bepaalde delen van mijn lichaam, zoals mijn heupen en hamstrings, stijver waren dan andere. Dat is natuurlijk volkomen normaal, maar het is wel iets waar ik rekening mee moet houden. Als ik yoga doe, probeer ik die zone dan ook wat extra aandacht te geven.

Ik ben zeker niet de enige. Veel mensen hebben last van stijve heupen, vooral omdat we onze dag grotendeels zittend doorbrengen. Daardoor worden onze spieren rond de heupen en het bekken korter en minder soepel. Hieronder vind je een aantal yogaposes die mij enorm geholpen hebben om mijn heupen en hamstrings flexibeler te maken, en zo mijn mobiliteit te verbeteren.  

1. Pigeon pose
Dit is echt een goede heupopener. Het is belangrijk om je heup en knie in één lijn te houden.



2. Seated forward fold
Met deze pose stretch je je hamstrings. Trek je tenen goed naar je toe voor een extra diepe stretch.



3. Mermaid pose
Van pigeon pose kan je overgaan naar deze gevorderde houding.



4. Lizard pose
Deze pose stretch zowel je heupen als je hamstrings.



5. Low lunge
Dit is mijn all-time favorite heupstretch.



6. Crescent moon pose
Door achterover te leunen, kan je je heupen nog dieper stretchen.



7. Lunge with back foot up
Met deze pose stretch je ook nog even je quadriceps (spieren aan bovenkant van bovenbeen) mee.



8. Hamstring stretch
Wissel deze houding en low lunge een aantal keer met elkaar af in je yogaflow.



9. Downward dog variation
Wissel een gewone downward dog pose af met deze variatie. Maak je geen zorgen als je in het begin niet bij je enkels kan, zolang je het maar voelt stretchen in je hamstrings.



10. Wide legged forward fold
Deze pose kan ook helpen bij pijn in de onderrug en bij hoofdpijn.



Ik hou elke pose aan voor ongeveer 5x diep in- en uitademen, maar echt tellen doe ik niet. Ik probeer een pose aan te houden tot ik voel dat mijn spieren zich wat meer ontspannen. Het is dus voor iedereen anders en het is belangrijk om niets te forceren en te doen waar je je goed bij voelt. Ik doe elke pose ongeveer 3x in één yogasessie. Vergeet ook niet steeds beide kanten te stretchen!

Als je echt een beginner bent, raad ik wel aan eerst een aantal lessen yoga te volgen. Zo ben je zeker dat je de poses juist uitvoert. Neem ook zeker eens een kijkje op We Love Yoga-pagina van Zalando als je meer wil weten over yoga of als je er zelf mee wil beginnen.

Mijn outfit is van Zalando. Wil je zelf de ideale outfit scoren? Kijk dan even op de Zalando yoga shopgids.

Liefs,
Jana

- in samenwerking met Zalando -