Je eigen weg vinden in een wereld vol foodblogs

14 maart 2017

Vorige week was ik te horen in het Radio 1-programma ‘Hautekiet’. Heel eventjes maar, want de telefoonverbinding deed het pas na vijftien minuten. Het ging over jonge meisjes die te obsessief bezig zijn met gezond eten, ook wel orthorexia genoemd, en welke rol sociale media, foodblogs en voedingsgoeroes daarin spelen.

Een samenvatting van de discussie kan je hier lezen: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2910556
De volledige discussie kan je hier herbeluisteren: https://radio1.be/jonge-meisjes-zijn-te-obsessief-bezig-met-gezonde-voeding

Omdat ik zowel foodblogger ben als iemand die gekampt heeft met orthorexia, zou ik daar toch graag wat dieper op ingaan. Er borrelen namelijk nog heel wat andere gedachten in mij dan die twee zinnen die ik op de radio gezegd heb.

Ik zal je eerst en vooral heel kort vertellen welke rol eetstoornissen in mijn leven gespeeld hebben: rond mijn 15 jaar is het allemaal begonnen met een vorm van anorexia, daarna ben ik overgegaan naar boulimia en als laatste heb ik een tijdje orthorexia gehad. Ik ben nooit opgenomen geweest en heb nooit aan extreme vormen van deze eetstoornissen geleden. Ik ben er wel een paar jaar mee in contact gekomen, met de ene eetstoornis al wat meer dan met de andere. 

Rol van sociale media
Sociale media hebben inderdaad een rol gespeeld in dat hele verhaal, maar zeker niet de hoofdrol. Ik ben een enorm onzeker meisje, dat nog onzekerder is geworden door sociale media en daardoor is beginnen sukkelen met verschillende eetstoornissen. Sociale media waren dus NIET de oorzaak, maar hebben wel een invloed gehad op mijn zelfbeeld. Bepaalde accounts creëren nu eenmaal, jammer genoeg, een onrealistisch ideaalbeeld waar onzekere meisjes naar gaan streven.

Zoals ik op de radio al zei, kunnen sociale media eveneens een positieve invloed hebben. Er bestaan goede accounts, van mensen die via sociale media proberen te laten zien dat er zowel ups als downs zijn in het leven, van mensen die een positieve boodschap de wereld insturen. Het zijn die accounts die me geholpen hebben in mijn gevecht tegen eetstoornissen. Dus nee, social media ain’t all bad. Echt niet.

Zelf probeer ik één van die goede accounts te zijn. Ik wil laten zien dat een avondje lui in de zetel hangen met een zak chips evengoed deel uit kan maken van een gezonde levensstijl. Ik wil mensen helpen en zich goed laten voelen in hun vel. Ik heb zelf op de harde manier moeten leren dat er meer is in het leven dan gezond eten en sporten, en ik wil voorkomen dat anderen het op die manier moeten leren.

Invloed van foodblogs
Ook de vele foodblogs die als paddenstoelen uit de grond schieten, kwamen ter sprake in de discussie. Iedereen kan namelijk een blog starten en verspreiden op het internet wat hij of zij wil. Daarom probeer ikzelf regelmatig deskundigen aan het woord te laten op mijn blog, om de simpele reden dat ik zelf geen expert ben. Ik zal dan ook nooit schrijven ‘eet nu dit of dat’. Als je wil afvallen, is het verstandig een diëtist of een personal coach te contacteren.

Mijn foodblog is er om je bewuster te maken van wat je eet en meer aandacht te vestigen op gezonde voeding. Het doel van mijn blog is om mensen te inspireren, te motiveren om zelf op zoek te gaan naar wat voor hun een gezonde levensstijl is. Het is niet de bedoeling dat je mijn levensstijl klakkeloos kopieert, want ‘gezond’ is nu eenmaal voor iedereen anders.

Wees kritisch
Niet enkel wat online verschijnt telt, ook hoe jij daar tegenaan kijkt en wat je er zelf mee doet is van belang. Probeer kritisch te zijn en wees je ervan bewust dat imperfectie niet gauw getoond zal worden op sociale media. Probeer niet zomaar alles aan te nemen wat je leest en laat zeker geen foto je vertellen hoe je er zou ‘moeten’ uitzien. En ik zeg wel degelijk ‘probeer' want het is en blijft moeilijk je eigen weg te vinden in een wereld waarin iedereen iets anders vertelt.

Liefs,
Jana