Salade van geroosterde rode biet, wortel en boerenkool

07 maart 2017

Rode bietjes voegen enorm veel kleur toe aan je bord, wat ik altijd een plusplunt vind. Bovendien zijn ze super gezond. Door hun ontgiftende werking zijn ze een goede bron van energie en maken ze komaf met vermoeidheid en bleekheid. Ze bevatten ook veel vezels en krachtige antioxidanten.

Ik moet toegeven dat ik wel gemengde gevoelens heb bij rode biet. Het moet met de juiste ingrediënten gecombineerd worden vooraleer ik het echt lekker vind. Mijn favoriete combo is rode biet, wortel en feta. Yummm!

INGREDIËNTEN (1 pers.)
- 250 g rode biet, gewassen, in blokjes
- 150 g wortel, gewassen, in reepjes
- 35 g boerenkool, gewassen, bladstelen verwijderd
- 1 tl kurkuma
- 1 el agavesiroop
- 1 el olijfolie
- 50 g feta
- handje amandelen, fijngehakt

BEREIDING
1. Verwarm de oven voor op 200°C.
2. Doe de boerenkool in een kom en meng er de olijfolie doorheen. Verdeel de boerenkool over een vel bakpapier in de voorverwarmde oven en rooster 5 minuutjes. Haal de boerenkool uit de oven en zet opzij.
3. Doe de rode biet en wortel in een kom. Voeg de agavesiroop en kurkuma toe en meng goed tot alles gelijk verdeeld is. Verdeel de groenten over een vel bakpapier in de oven en rooster 30 minuten. Roer de groenten om halverwege.
4. Roer de boerenkool onder de rode biet en wortel.
5. Verkruimel de feta erover en werk af met de fijngehakte amandelen.

Smakelijk!